Moroten – symbolen för det oanvändbara uttrycket nyttig

Ett blogginlägg om nutrition som religion, behovet av att målgruppsanpassa kostdebatten och om det oanvändbara uttrycker nyttig. Men egentligen handlar det om morötter!

Efter en helg med fantastiska möten och föreläsningar, först på Alltförhälsanmässan och sedan på Tjejmilens träningshelg, så känner jag mig fylld av energi. Jag märker tydligare än någonsin behovet av boken och jag är så glad och tacksam över hur ni generöst delar med er av era erfarenheter och vad boken betyder för er. Tack!

Det finns flera anledningar till varför jag kände att jag ville skriva boken och nyansera debatten. För det första känner jag att kost har blivit religion där tro trumfar vetenskap. Den mediala debatten är fylld av så många självutnämnda experter som talar med känsloargument utifrån egna erfarenheter. Jag vill föra fram kunskap som vilar på vetenskap.

För det andra så är jag trött på att man för en debatt som tycks syfta till att finna en universallösning för hur vi ska äta. Vi borde snarare närma oss en mer målgruppsanpassad och individanpassad kosthållning. Du som tränar har helt andra näringsmässiga utmaningar än befolkningen generellt. Jag vill helt enkelt bredda synen på bra mat, till att inte bara syfta till att motverka övervikt och kostrelaterad ohälsa (som på befolkningsnivå är de stora utmaningarna). Om träningen ska bli hälsosam och uppbyggande så förutsätter den bra mat och det är inte alltid de energifattigaste och näringstätaste alternativen. I mitt jobb ser jag ett stort behov av att förmedla idrottsspecifika råd och att belysa de näringsmässiga och praktiska utmaningarna som följer med en aktiv livsstil. Och kringgå dem!

Den tredje anledningen är att upplever en så kategorisk indelning i nyttig och onyttig. Jag tycker nyttighetsbegreppet är oanvändbart. Vad som är bra att äta beror på så många olika saker; för vem, för vad (näringsinnehåll, energiinnehåll, kolhydrattyp, fettkvalitet), i vilka mängder, tillsammans med vad, på vilket sätt den är tillagad, när du äter den…

Jag låter ofta moroten symbolisera komplexiteten. Är morötter nyttiga eller inte? Självklart nyttiga, anser de flesta. Råa ar väl okej men det blir för snabb blodsockerhöjning om man äter dem kokta menar GI-förespråkare (jo de finns fortfarande). Nej, grönsaker som växer under jord ska man undvika, menar LCHF-anhängare. Man klassificerar alltså en råvara baserat på kolhydratmängd och kolhydrattyp vilket är en snäv definition av nyttighetsbegreppet. Moroten innehåller även rikligt med betakaroten, som är ett förstadium till A-vitamin. A-vitamin har en rad viktiga funktioner i kroppen som är betydelsefulla för bland annat synen, skelettet och immunförsvaret. Betakaroten i sig självt är en kraftfull antioxidant som skyddar oss mot skador från reaktiva syreföreningar.

Moroten är alltså en källa till stärkelse (den vanligaste kolhydratkällan i kosten). Och blodsockret höjs snabbare om du äter kokta morötter jämfört med råa eftersom stärkelsenedbrytningen påbörjas i och med kokningen. Men eftersom kolhydratinnehållet i en morot är så litet 4,5-6 gram (räcker för 2 minuters löpning) så ger det en försumbar effekt på blodsockret oavsett tillagning. Samtidigt blir näringsutbytet delvis bättre i den kokta moroten jämfört med i den råa. Vi far i oss mer betakaroten om vi äter kokta morötter än råa.

För att göra det hela ännu mer komplext så är Betakaroten och A-vitamin fettlösliga, de behöver med andra ord fett for att kunna tas upp, transporteras och lagras. Att äta en morot tillsammans med fett, exempelvis morotsstavar med dipp, gör därför att vi bättre tillgodogör oss vitaminet. Fett fördröjer dessutom upptaget av näringsämnen (eftersom fet mat dröjer kvar längre i magsäcken). Så även kokta morötter får en långsammare och måttligare blodsockerhöjning om de äts tillsammans med fett.

Vi äter inte näringsämnen, inte heller råvaror. Vi äter mat. En rå morot för sig själv ger alltså väldigt begränsat med energi OCH näring. Den duger inte att träna på.  Men i en måltid är den en bra grönsak. Rå som tillagad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *